Reseinfo

Övernattning

Allt om check-in, sängstorlekar och resort fee

Det här ska du veta om övernattning i USA

Hotell i USA och hotell i Europa kan skilja sig på flera punkter. T ex finns det flera olika sängstorlekar som kan ha stor betydelse för hur många som kan sova i ett och samma hotellrum. Många hotell har också så kallade resort fees, en extra avgift, som kan tillkomma. Därför är det en god idé att läsa på här om vad som gäller vid övernattning i USA innan resan.

Incheckning - hotell

Vanliga check-in tider är omkring 14-16. Vanliga check-out tider är omkring 11-12.

Rummen är oftast garanterade fram till midnatt på ankomstdagen. Anländer du efter midnatt ska du kontakta hotellet.

Alla hotell som bokas av USA Tours är betalda innan du anländer, men du måste alltid visa upp ett kreditkort när du checkar in. Det är till för en eventuell betalning av minibar, room service osv. Om du inte nyttjar någon extra service kommer ditt kort inte att debiteras något belopp.

Hotellstandarder

Standarden på hotell och motell i USA är vanligtvis hög. Generellt får du mycket för pengarna om du jämför med Europa. 

Hotellkedjor som Howard Johnson, La Quinta, Super 8 och Comfort Inn har mellan 1,5-2,5 stjärnor och är utmärkta alternativ om du vill ha billiga hotell.

I nästa standardklass finns kedjor som Best Western, Holiday Inn, DoubleTree och Wyndham och dessa kategoriseras vanligen som 3-stjärniga hotell. Här får du mycket komfort och service för pengarna. Vi bokar ofta hotell med denna standard.

Vill du bo på ännu lyxigare hotell brukar vi rekommendera Sheraton och Hilton som både har 4 stjärnor eller mer. Vi kan även hitta hotell som inte tillhör dessa hotellkedjor.

Stor skillnad från stad till stad

I storstäderna är priserna oftas högre än på mindre orter. Washington D.C., New York, Boston, Miami, Los Angeles och San Francisco är några av de dyraste städer att bo i. Dock går det alltid att hitta prisvärda hotell, vilket vi är experter på.

Det finns också städer i USA där du kan få en väldigt hög hotellstandard för en billig peng. T ex gäller det i Orlando och i Las Vegas. I dessa städer får du valuta för pengarna och du kan bo på 3-4-5-stjärniga hotell till överkomliga priser.

Om du har några specifika önskemål vad gäller hotell ska du tala om det för din resekonsult. Varpå denne kommer göra sitt yttersta för att tillgodose dina behov.

Kontrollera själv dina hotell

Din resekonsult rekommenderar hotell utifrån dina önskemål. USA Tours kategoriserar hotell utifrån TripAdvisors recensioner och kontrollerar recensioner från de 6 senaste månaderna. På sätt är vi säkra att standarden efterlevs och är uppdaterad.

Vid godkännande av resa förväntas det att du själv kontrollerat standard och geografiska punkt för hotellen som finns med i bokningen. Och att dessa motsvarar dina önskemål och den kommunikation som du haft med din resekonsult. För att göra det rekommenderar vi dig att kontrollera hotellen med hjälp av TripAdvisor.

Parkering

Det är hotellen själva som bestämmer om det är gratis parkering eller inte. På dyra hotell kostar det ofta extra. Detta går att kontrollera på hotellets hemsida eller genom att fråga din resekonsult på USA Tours.

Frukost

Frukost ingår i regel inte på hotell. Det går ofta att köpa till frukost om du önskar det, vilket USA Tours kan hjälpa dig med. Det är dock inget vi rekommenderar, eftersom det är billigare och godare att gå ut äta på en diner, café eller kaffebar som serverar frukost. 

Resort fee

När du reser i USA kan du ibland behöva betala en så kallad resort fee på hotellet (kallas ibland för service fee/environmental fee/tourist fee mm.).

Några platser - som Las Vegas och Hawaii - är det mer en regel än undantag att betala en resort fee på hotellet. De flesta andra platser är beroende av det enskilda hotellet.

Resort fees betalas på plats och är inte något som USA Tours kan göra åt dig. Den betalas vid ankomst till hotellet. Oftast är den på mellan 15-50 USD per rum och natt men det varierar från hotell till hotell. Om du vill veta mer om resort fees på dina hotell kan du själv kontakta hotellen eller din resekonsult på USA Tours.

Sängstorlekar

I USA är en säng inte bara en säng. Det finns flera olika storlekar och uppfattningar om hur mycket sovplats varje person behöver. T ex förväntar sig några hotell att barn under 12 år ska sova i samma säng som andra resenärer.

Det är hotellen själva som specificerar vilka sängtyper som passar vilka rum. Vi rekommenderar dig därför att kontrollera inte bara rumstyp utan också vilken sängtyp som finns med i erbjudandet.

Använd gärna denna lista över standardmått på dem mest vanliga sängstorlekarna i USA:

  • Twin / single: 97 x 191 cm
  • Twin XL: 97 x 203 cm
  • Full / double: 135 x 191 cm
  • Queen: 152 x 203 cm 
  • King / Eastern King: 193 x 203 cm
  • California King / Western King: 183 x 213

OBS. Tänk på att hotellrummen i New York generellt sett är mindre än i resten av landet.

Incheckning - lägenhet

Har du hyrt en lägenhet kommer den att stå i ditt namn och rutinerna är ofta detsamma som på hotell. Du kommer att få en nyckel och kan vid behov kontakta en reception.

Incheckning - hus

Har du hyrt ett hus kommer du att få en kod till huset. Oftast får vi koden i god tid men ibland levereras den bara några dagar innan du ska checka in. I så fall skickar vi koden så fort vi tagit emot den.

Rengöring av lägenhet och hus

När du hyr ett hus eller en lägenhet är det ofta en städavgift inkluderat i priset. Den rekommenderar vi dig att betala för att slippa städa på din semester. Avgiften är oftast på mellan 150-250 USD beroende på objektets storlek.