BESTÄLL OFFERT
08-12454845

Råd och Vägledning

Notera att detta är ett automatiskt svar från USATours mail för nödsituationer.
Vi vill först och främst beklaga att du upplever problem på din resa. Vi ska göra allt vi kan för att hjälpa dig så snart som möjligt.

I det här mailet har vi samlat lösningar på några av de vanligaste problemen. Läs vänligen igenom dem för att se om du får svar på din fråga. Om du inte gör det ber vi dig gå igenom följande steg:

  1. Om situationen inte är akut ber vi dig att ge USATours tid att hjälpa dig innan du vidtar ytterligare åtgärder. Vi har tagit emot ditt mail och läser det så snart som möjligt under våra öppettider. Vi ber dig vänta 1 timme innan du gör något ytterligare.
  2. Om du inte har fått hjälp inom 1 timme – eller om situationen är akut – ber vi dig att skicka ett sms till +45 25 99 80 60. Beskriv ditt problem i korta ordalag, och kom ihåg att skriva namn och bokningsnummer. På det sättet kan vi hjälpa dig snabbare.
  3. Om du inte får svar på ditt sms inom 20 minuter – eller om det rör sig om en nödsituation – ber vi dig ringa oss på +45 25 99 80 60.

Inte akut: Problem som inte förhindrar att du kan fortsätta resan, och som kan lösas senare. Exempel: det saknas bestick i din semesterlägenhet.

Akut: Problem som skapar svårigheter här och nu, och som behöver lösas så snabbt som möjligt. Exempel: biluthyrningsfirman kan inte hitta er bokning i sitt system.

Nödsituation: Problem som kan förhindra/förstöra din resa, och som måste lösas omgående. Exempel: du kan inte kan checka in på din flight, eller om det är problem med ditt hotell och du inte har någonstans att sova.

OBS: USATours förbehåller sig rätten att ta ut en avgift på DKK 1000 för kontakter via sms och telefon som rör situationer som inte är akuta.

MÖJLIGA LÖSNINGAR

Rubrikerna nedan beskriver olika situationer, och är en guide till hur du går vidare för att lösa problemet.

1. FLYG

FÖRÄNDRINGAR/INSTÄLLDA FLYG

  • Vid incheckning online
    Du ser vid online-incheckningen att det uppstått förändringar med din flight. Om dessa är oacceptabla ber vi dig först att kontakta flygbolaget per telefon för att få hjälp och vidare anvisningar. Efter att online-incheckningen öppnats 24–30 timmar innan avresa har USATours inte möjlighet att göra ändringar i reservationerna. Du är naturligtvis välkommen att kontakta resebyrån för generell rådgivning.
  • På flygplatsen
    Du har informerats om att din flight är försenad. Vi ber dig uppsöka flygbolagets disk för ombokning. Du kommer här få information om alternativa resor till din slutdestination. Du kan ENDAST omboka din resa vid disken. Du ska ALLTID kräva att flygbolaget bokar om din flight, även om dessa meddelar att det är resebyråns ansvar. Resebyrån har ingen möjlighet att hjälpa dig i en sådan situation. Det är ALLTID flygbolaget som ska hjälpa dig. Om du behöver betala en avgift ber vi dig att lägga ut kostnaden tillsvidare. USATours kommer att ersätta dig efter att vi har undersökt situationen.
  • Rättigheter vid förändringar/inställda flyg
    Utöver ombokningen ska flygbolaget erbjuda mat och drycks som står i proportion till väntetiden, samt hotell om detta är nödvändigt. De ska även erbjuda två gratis telefonsamtal. Vid amerikanska inrikesflyg som inte hänger samman med internationella flighter finns det dock inget krav på flygbolaget att göra detta.
    Vid mer än två timmars försening till slutdestinationen för internationella flighter finns det ofta olika möjligheter att söka ekonomisk kompensation hos flygbolaget. USATours kan ge dig rådgivning efter hemkomsten till Sverige.
  • När förseningen påverkar biluthyrning och hotell
    Du är garanterad din biluthyrning i upp till 24 timmar efter ordinarie ankomst med flyg. Om du anländer inom 24 timmar efter denna tidpunkt behöver du inte vidta några åtgärder. Om du anländer senare ber vi dig att kontakta USATours.
    Ditt hotellrum är reserverat till dig fram till midnatt på ankomstdagen. Om du anländer senare ber vi dig att ringa till hotellet (telefonnumret återfinns i din bokningsbekräftelse) och informera dem om förseningen och att du är på väg. Vi ber dig att kontakta hotellet så snart som möjligt, så att du förhindrar att du plötsligt sitter på din flight och inte kan kontakta någon.

OM DU INTE KAN HITTA DITT BOKNINGSNUMMER

USATours kontrollerar alla bokningar innan avresa, så att vi vet att du har en giltig reservation. Det är ofta många reservationssystem som ska synkroniseras, t.ex. mellan resebyrån och flygbolaget samt mellan olika flygbolag. Det gör att det finns ett unikt bokningsnummer i varje system, vilket medför att det kan finnas 3–4 bokningsnummer för dina samtliga flygresor. Detta kan leda till att det är svårt att få en överblick över samtliga system, men bokningsnumren finns alltid där. Vi ber dig därför att gå igenom din bokningsbekräftelse från USATours. Ett annat alternativ är att kontrollera flygbolagens hemsidor på internet.

FÖRÄNDRINGAR I PLATSRESERVATIONER

Flygbolagen förbehåller sig rätten att förändra era platsreservationer. Detta gäller oavsett om du eller USATours har valt eller köpt specifika platser. Om du har betalat för platsreservationen har du rätten att kräva pengarna tillbaka, men du är tvungen att följa flygbolagets anvisningar. Spara samtliga boardingpass så att du kan få pengarna tillbaka efter hemkomsten.

FÖRLORAT BAGAGE

Det kan hända att ditt bagage kommer bort under resan. Om detta inträffar bör du uppsöka flygbolagets kontor på flygplatsen och fylla i en blankett om det förlorade bagaget. Du kommer då att meddelas om dina rättigheter i samband med detta. Det är flygbolagets ansvar att frakta ditt bagage till dörren till den adress du anger.

2. BILUTHYRNING

BILUTHYRNINGEN HAR INTE RÄTT BIL

Din bilvoucher anger vilken bilklass du har rätt till. USATours kan aldrig garantera en specifik biltyp eller modell, men vi kan garantera bilklassen. Om biluthyrningsfirman inte har den bilklass du har bokat är de skyldiga att erbjuda dig en bättre bilklass. Biluthyrningsfirman får aldrig nedgradera bilklassen, och vi ber dig därför vara uppmärksam på vilken bilklass de erbjuder.Om du väljer att uppgradera till en dyrare bilklass betalar USATours inte mellanskillnaden. USATours är heller inte skyldiga att betala för ytterligare omkostnader så som GPS, bilbarnstol osv.

BILUTHYRNINGEN KAN INTE HITTA DIN BOKNING

Om biluthyrningen inte kan hitta din reservation kan detta bero på ett fel mellan leverantören och biluthyrningsfirman. Vi ber dig att hyra en bil i samma klass som du bokat genom USATours, och betala för denna med ditt eget kreditkort. Spara kvittot och skicka det till din resekonsulent, så att du kan bli ersatt för utgiften.

3. HOTELL

HOTELLET KAN INTE HITTA DIN BOKNING

Om receptionen inte kan hitta din reservation, eller meddelar att rummet inte är betalt, kan detta bero på ett fel mellan leverantören och hotellet. Vi ber dig att fråga hotellet om de har ett ledigt rum, och betala för övernattningen med ditt eget kreditkort. Spara kvittot och skicka det till din resekonsulent, så att du kan bli ersatt för utgiften.
Om hotellet inte har några lediga rum ber vi dig att be om hjälp i receptionen, så att de kan boka ett rum på ett närliggande hotell med samma standard. Kom ihåg att spara kvittot, så att du kan bli ersatt för avgiften.

HOTELLET LEVER INTE UPP TILL DINA FÖRVÄNTNINGAR

Om hotellet mot förmodan inte skulle nå upp till din standard och du väljer att checka ut är USATours inte skyldiga att stå för extra omkostnader. Du ska istället kontakta din resekonsulent, som kontrollerar om kostnaden kan återbetalas och som därefter kan göra en ny bokning.

4. ETT GOTT RÅD

Se alltid till att hotellet, biluthyrningen, flygbolaget osv. skriver ett mail till USATours som beskriver felet/missförståndet. Det gör det enklare för oss att undersöka problemet och hjälpa dig vidare så snabbt som möjligt.

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

0